Sent ska det viktiga ta plats

I ganska exakt tjugo år har jag varit smått besatt av att utveckla min undervisning. Det är många didaktiska modeflugor jag hoppat på under åren. Men det är endast de senaste fem åren jag intresserat mig för skolans absolut viktigaste frågor. Visserligen kan jag ha fel, det har jag haft förr. Men följande frågor kan jag inte förstå som annat än de mest centrala för att utveckla en kvalitativt bra undervisning. Frågor som läraren behöver grunda i vetenskap så långt det bara är möjligt:

  1. Vilken kunskap bör elever lära i mitt ämne? (och så den viktigaste följdfrågan) Varför just den kunskapen?
  2. Hur lär elever bäst den kunskap jag bestämt att de ska lära i mitt ämne?

Under lika lång tid som jag ställt dessa frågor har jag författat en bok som heter Kunskap, lärande och undervisning där jag besvarar frågorna och grundar dem i vetenskapliga studier. Kanske kan någon annan lärare vara intresserad av just dessa tre storheter? I så fall kan kanske en och annan tanke i boken vara just tankeväckande. Men som David Didaus eminenta titel på en av hans lika eminenta böcker lyder: Tänk om allt du vet om utbildning är fel? För just så kan det ju faktiskt vara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.